Khamis, 3 Februari 2011

BODY DISMORPHIC DISORDER

Rasa teringin plak nak kongsikan benda ni dengan rakan-rakan semua.. mungkin juga kerana aku memiliki simptom-simptom perkara ni.. apa2 pun jom kita rapat2 n kenali siapa kita yang sesungguhnya ya... yakin dan terus yakin bahawa kita merupakan insan yang layak untuk merasa BAHAGIA.... kankankan... :)


Siapa pun dalam dunia ini pasti ingin kelihatan cantik. Memiliki rupa paras yang menawan sering kali menjadi igauan. Masa kan tidak ya…Lihat sahaja kebanjiran produk-produk kecantikan hari ini sudah cukup membuktikan pemintaannya sangat tinggi. Kita juga ingin kelihatan cantikkan..

Apa yang anda lihat pada diri anda sekarang?Adakah terdapat cacat cela dan terlalu hina dipandangan mata anda? Pernahkah anda berperasaan bahawa anda sangat hodoh? Jika benar awas dengan perasaan anda itu jangan sampai anda tergolong sebagai penghidap Body Dysmorphic Disorder.

Body Dysmorphic Disorder merupakan sejenis kecelaruan yang dialami oleh individu yang sering membuat pesepsi negatif terhadap penampilan mereka sendiri. Kecelaruan ini dinyatakan di dalam DSM-IV di bawah gangguan somatisasi. Mereka yang mengalami masalah ini sering kali berhadapan dengan cermin hampir satu jam sehari untuk melihat penampilan dirinya. Mereka cukup takut sekiranya dihina atau dipandang hodoh oleh indidvidu lain. Kebanyakan antara mereka yang mengalami masalah ini membuat pembedahan plastic bagi mengubah ciptaan asal tubuhnya.

Individu yang benar-benar mengalami masalah ini pada tahap kronik biasanya akan cuba mengelak daripada kehidupan sosial. Sekiranya ada individu disekeliling anda yang tidak berminat untuk bersosial try selidiki, entah-entah sikap mereka disebabkan bimbang dipandang jelek oleh orang lain.. tapi tidak bermakna semua orang yang tidak minat bercampur dengan masyarakat mengalami masalah ini. 

Sedarkan insan-insan yang mengalami masalah ini bahawa Allah telah berfirman dalam seperti berikut: 

Yang membuat segala sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia dari tanah 
[al-Sajdah 32:07]

orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri 
dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): 
“Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, 
Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.
 
[Ali Imran 3:191]

Bersyukurlah dengan setiap kurniaan…andai kita merasa diri kita tidak cantik orang lain juga akan beranggapan sedemikian. Kerana kita adalah apa yang kita persepsikan. Pujilah diri sendiri dan janganlah mengharap orang memuji kita. Biarlah tidak cantik di pandangan mata manusia tapi tetap indah di pandangan Allah

RENUNGAN BUAT ANDA DAN DIRI SAYA SENDIRI.. selamat beramal rakan2.. ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan